Jongeren

“De jeugdjaren zijn de gelukkigste jaren uit je leven!” werd me als jongere verteld. Voor mij klopt daar alvast niks van. Bullsh** vond ik het! Mensen vonden me raar of ambetant en ik snapte er niks van want ik voelde alleen maar pijn, al liet ik die niet zien natuurlijk. Ik was stoer, sterk, lawaaierig, aandacht vragend, …  Ik vond het leven eigenlijk gewoon niet eerlijk want ik was echt wel een toffe en dat werd niet altijd gezien.

Lopen er ook in jouw leven dingen helemaal anders dan je zou willen? Verstop jij jouw pijn onder een stoer masker of trek je je eerder terug in je schulp? Voel jij je soms erg onzeker, maar doe je er alles aan om dat te verstoppen? Als jij dat ziet zitten dan wil ik graag luisteren naar jouw echte verhaal. Ik wil je graag leren kennen met al jouw kantjes: je stoere buitenkant, je zachte binnenkant, … We pakken het aan op een manier die bij je past : gewoon praten, werken met symbolen, verf, muziek, samen boksen of …. Samen gaan we op zoek naar wie je bent en wat je nodig hebt om terug in je kracht te staan en de moeilijkheden in het leven aan te kunnen.

Nog dit: mocht je een “etiketje” hebben zoals ADHD of autisme of…. dan is dat voor mij geen enkel probleem. Vanuit mijn werk op school heb ik ervaring met kinderen met labels. Weet trouwens dat niet jouw diagnose voor mij het belangrijkste is, maar wel wie JIJ bent en wat JIJ wil.

Werkwijze

  • Intakegesprek : Het is gebruikelijk dat ik eerst een intakegesprek doe. Jij en je ouders of een andere steunfiguur kiezen er samen voor of je daarbij wil zijn of niet. Meestal is het zo dat jongere kinderen niet zo graag meekomen naar een intake. Jongeren tussen 14 tot 18 jaar komen soms wel liever mee omdat ze niet willen dat er achter hun rug gepraat wordt. Doe gewoon wat voor jou het beste voelt!
  • Kennismaking : Na het intakegesprek gaan we aan de slag. Misschien heb je al kennis gemaakt en ben je blij om terug te komen. Misschien is dit een eerste kennismaking en zie je dit gesprek niet zitten of ben je zenuwachtig. Alles is oké. Je mag me vertellen wat je wil, maar als je liever niks vertelt, is dat ook goed. Samen gaan we op zoek naar wat jij wel ziet zitten. Misschien wil je me een liedje laten horen of ga je liever creatief aan de slag. Op het einde bekijk jij of je nog eens wil terugkomen
  • Volgende begeleidingen : Als jij het ziet zitten, gaan we verder werken met jouw verhaal en wat jij graag anders zou willen zien.
  • Duidingsgesprekken met ouders, je school of anderen: na enkele sessie plan ik een gesprek in waarin ik (of wij samen) aan je ouders of andere mensen uitleggen wat er speelt. Ik spreek duidelijk met je af wat we gaan vertellen of vragen en op welke manier. Ik doe niks achter je rug, daar mag je zeker van zijn! Sommige dingen die ik van je te weten kom mogen echt geheim blijven en gelukkig maar! Vertrouwen is voor mij goud waard!
  • Afronding : Als jij voelt dat je sterk genoeg bent om alleen verder te kunnen, dan ronden we de begeleiding af. Bij sommige jongeren kan dit snel, bij anderen duurt dit wat langer. Uiteraard ben je achteraf opnieuw welkom, al is het maar om te vertellen hoe het ondertussen met je gaat!